google_protectAndRun("ads_core.google_render_ad", google_handleError, google_render_ad);
Clive Barker’s Jericho İncelemesi
Yazar: cthrag Kategori: Oyun Etiket: Al Khali, Arnoldleech, Bilgisayar Oyunu, Clive Barker, Codemasters, Demonic, EA, FirstBorn, FPS, Horror Game, Jericho, LitchHammer, Oyun Tanıtımları, PC Game, Undying
Cumartesi
Ara 20, 2008
Jericho, Tevrat’a göre dünyanın ilk (en eski)
yerleşim merkezidir, Kudüs’e oldukça yakın olan bu şehrin en efsanevi
özelliği devasa ve art arda 7 kat olarak sıralanmış surlarıdır. Yani
dairesel bir biçimde giderek merkeze doğru küçülen 7 sur. Bu surları
kısmen Crusades adlı ana bölümde göreceğiz. Ayrıca şehrin bulunduğu
bölgenin rakımı -300 civarındadır. Eski Ahit’te Yahudiler kenti
kuşatırlar ve askerlerin yanında din adamlarının ayinleri ve kutsal
sandıkla (10 emir, ahit sandığı) 7 gün boyunca kentin
surlarını 7 kez dolaşırlar. Sonunda Yahudiler surları lanetleyip
yıkarlar ve şehri ele geçirirler. Böylece vaadedilmiş toprakların bir
kısmının sahibi olurlar.
google_protectAndRun("ads_core.google_render_ad", google_handleError, google_render_ad);
Oyunun senaryosu dini ve efsanevi bir kökene sahip; Tanrı’nın yarattığı ilk varlık olan (ilk hata) Firstborn (ilkdoğan)
ona bahşedilen güçlerin de etkisiyle zaman içinde efendisinden
yaratıcısından uzaklaşmaya başladı. Firstborn kadın ya da erkek
değildi. Ne karanlıktı ne de aydınlık, ne güzeldi ne de iğrenç. Tanrı
yarattığı bu şey için bir süre kaygılandı ve onu Al-Khali çölündeki
cehennem zindanlarına kapattı. Sonsuza dek terk edilmişlik içinde
unutulmaya … Tanrı yeniden başladı yaratmaya, insanoğlunu yarattı. Ona
cinsiyet, akıl, his ve ruhu verdi. Bunu gören Firstborn’un
içini öfke ve nefret bir alev gibi sardı. Jericho’nun altında 7 plan
yaptı zindanların soğuk gölgesinden kurtulmak için. Dünyanın kendinden
esirgenen her bir parçasını geri alıyordu, zindanına göndermek için.
Zamanın kırıntıları ve boş tabakalar işte bu alanın üstünde şekillendi,
dünyaya bağlandı Jericho şehrinde. Bu tabakalar duvarlarıyla tarihin
parçalarını yakaladı, Sümerliler’den yeni dünya medeniyetlerine.
Fatihler ve uygarlıklar hep şehrin peşindeydiler lakin zamanla unutuldu
ve zamanın kumlarıyla yandı.
Oyundaki ekip liderimiz başlangıçta bir kabus görür. Kabusunda Al-khali çölünde
siyah, cinsiyetsiz ve beyaz gözlü bir çocuk suretine bürünmüş Firstborn
ile yürümektedir. Çocuk ileride cereyan eden kum fırtınasını göstererek
kendisine yardım etmesini ister. Tam bu anda Ross kabusundan uyanır ve
telefon çalar, bahsi geçen bölgeden ilginç bazı sinyaller alınmıştır.
Bunu incelemek üzere süper donanımlı ve -paranormal- normal ötesi
güçlere sahip olarak yetiştirilmiş Jericho (The
Department of Occult Warfare) ekibi bölgeye yollanır. Oyun içinde bir
İngiliz komando birliği bize bu hapsedilişten bahsediyor: Kabın içinde
başka bir kap ve daha başka bir kap, giderek daralan bir çember ve
merkezdeki kötülük…
Jericho Ekibi
Kaptan Devin Ross
Jericho ekibinin lideri Ross, bütün doğa üste ve ruhsal olaya karşı
şüpheci yaklaşır. Oyunun ilk bölümlerinde kontrol ettiğimiz Ross’a,
Arnold Leech tarafından bir tuzak kurulur (daha doğrusu keklik gibi
avlanır) ve öldürülür. Ekip üyeleri ölümünün şokunu henüz üzerlerinden
atamamışken Delgado’nun içinden konuşur ve onu şeytani bir ruh
sanırlar. Ross’un bedeni gitmiştir ancak ruhu takım arkadaşlarının
içindedir. Bundan böyle oyun içi liderliğimizi bu ruh ile dilediğimiz
takım arkadaşımızın içine girerek sürdüreceğiz ancak ilk zamanlarda
ekip için kabul edilmesi zor olmuştur.
Kaptan Xavier Jones
Telekinesis ve telepati gibi paranormal beceriler gösteren Jones
aslında 2. lider olmasına rağmen pek sessizdir ve geçmişi hakkında pek
bilgimiz yoktur. XM26 yarı-otomatiği ile bir HKG36C saldırı tüfeği
taşır. Özel güçlerinden telekinesis özellikle bir ruh ile iletişim
kurmak ve açılması gereken bir kapıyı açmak gibi durumlarda kullanılır.
Onun dışında oyun içerisinde pek farklılık yarattığını düşünmüyorum.
Abigail Black
Ekibin keskin nişancısı ve oyun boyunca en çok işimize yarayacak
karakterlerden biridir Black. Keskin nişancı tüfeğine yapılmış bir
eklentiyle büyük tahribata yol açabilecek bir bomba atar. İsabet
ettiğinde en büyük yaratıkları bile tek atışta yok edebilir. 2 temel
güce sahiptir. Birincisi nesne yığınlarını geriye savurmak, ikincisi
ise hayalet mermidir. Hayalet mermi oyunda hayat kurtarıcı
özelliklerden biridir. Atış yapıldığı andan itibaren merminin bakış
açısından yönlendirebiliriz ve 3 düşmana kadar etki gücüne sahiptir.
Ekibin açık sözlü üyesi Delgado genellikle onun cinsel tercihi
(lezbiyen) konusunda espriler yapar – Ross ile Black’in içine
girdiğimizde sen nasıl lezbiyensin böyle demişti –
Çavuş Frank Delgado
Açık sözlü ve çabuk alev alan Delgado tam bir yokedicidir. 7.62-mmlik
bir mini-gun ve bir .50-calibre yarı-otomatik özel tabancaya sahip.
Özel güçleri arasında sağ koluna hapsedilmiş ejderha başı şeklinde bir
alev ruhu vardır, bununda düşmanın canını büyük ölçüde emebilir, ikinci
özelliği ise ateşten korunabilmesidir. Ancak oyunun sadece bir kısmında
işimize yaradığından etrafa hasar verme ve ağır makineli sevenler için
oynanılması hoş bir karakterdir. Oyun zamanında Church ile flört
ediyor. Rawlings’le yapılacaklar konusunda hep bir çatışma
içerisindedir.
Çavuş Wilhelmina ‘Billie’ Church
Church, Jericho ekibi için en fazla önem taşıyan üyedir ve bir kan
büyücüsüdür. Ninjitsu’da yetenekli ve bir suikastçi kadar atletiktir.
Otomatik bir tabanca ile efsanevi bir katana (kenjuu) taşır, büyülerini
ise nodachi bıçağıyla elini kesip kanı yere fırlatarak yapar.
Oluşturduğu kan topu etkilediği alandaki yaratıkları etkisiz hale
getirirken alev topu alandaki tüm yaratıkları yakar. Özellikle kan
topuyla yaratıklar etkisiz hale geldiğinde tek katana darbesiyle
öldürülebilirler bu nedenle Church zor çatışmalarda kilit isimdir.
Onbaşı Simone Cole
Cole ekibin teknik tarafıyla ilgilenir bir programcı ve
numerolojisttir.(sayılar bağlamında geleceği açıklama sanatı) Son
derece karmaşık matematiksel problemlerin çözümünde iyi olduğundan
yüksek bir beyin gücü ve işlem kapasitesine sahiptir bu nedenle de
ruhsal güçlere sahip değildir. Olağanüstü akıl ve dehası ile zaman ve
mekanın ötesine geçebilir bir bakıma zamanı yavaşlatabilir. XM8 ve
parça tesirli bomba kullanır. Diyaloglarda her zaman resmidir ve
tekno-gevezedir. (uzun ve bilimsel açıklamalar) Cole oyunun çocuk mezar
ve ruhları kısmında ilk defa kontrolü kaybeder ve kendi ruhunu bir
bunalımın içine sürükler.
Peder Paul Rawlings
Peder Rawlings ekibin en bilgili üyesi ve şifacısıdır. Ayrıca Irak
ve Vietnam’da görev yapmış tecrübeli bir savaşçıdır. Yaralıları uzaktan
iyileştirme, yaratıkları lanetleme ve şeytan çıkarma gibi yetenekleri
vardır.
Ekipteki üyeler sahip oldukları karaktere göre tavırlar ortaya
koymaktadır. Mesela Church ile Delgado’nun flört ettiğini söyledik.
Church yaralandığında kontrolü kaybedip panik yapan Delgado’dur bu
nedenle ekip arasındaki ilişkilerin iyi yansıtıldığı görüşündeyim.
Lider Ross’un ölümünün ardından ekip üyelerini
kontrol edebilme özelliği gayet güzel olmuş -aksi taktirde Ross’la
oyunu bitirmek zor olacaktı-. Yere ve duruma göre nişan işaretçisini
herhangi bir üyeye tutup ‘Space’e basmanız onu kontrole geçiş için
yeterli. Yani çatışma sırasında ‘Space’e basılı tutup iki saat kime
geçsem diye aramanıza gerek yok. Her karakter farklı ekipmana ve güce
sahip olduğundan duruma göre istediğinizi seçebilmeniz özgürlüğe açılan
kapı olmuş oyun için, ancak tek bir karakterle bile bitirilebilecek bir
oyun Jericho. Oyunda aslında en büyük sorununuz zor
devrilen yaratıklar ve ekibinizin sağlık durumu. Normalde Rawlings
yaralılarla ilgileniyor ancak onun biçare kaldığı anlarda da sizin
yardım etmeniz gerekiyor bu ise çatışmanın izini kaybetmenize neden
oluyor. Church ve Black’in maharetleri yetersiz kaldığında ise Cole ile
zamanı yavaşlatmak esaslı çatışmalar için oldukça etkili. Çatışmalarda
genellikle düşmanda yapay zekanın kırıntısına bile rastlamak mümkün
olmuyor. Sağ sol yaparak üstümüze koşan veya sütunların arkasına
saklanan yaratıklar var ancak onlar da keklik gibi avlanabiliyor. Ekip
arkadaşlarımızın yapay zekasını daha iyi gördüm bir birbirlerine yarım
edip, düşmana karşı etkili konumlanıyorlar. Bu konuda tek sorun onlara
bahşedilmiş özel güçlerini çok az kullanmaları, genellikle silahlarıyla
ateş etme yolunu seçiyorlar. Ehh tabii kontrolü ele aldığımızda özel
güçleri sonuna kadar kullanacak olan biziz =)
Silah kullanımında hızlı hareket eden yaratıklar için otomatik nişan
özelliği oluşturulmuş Şöyle ki yaratığa bir kez isabetli atış
yaptığınızda devamı onu takip ediyor. Bu bir kolaylık olarak düşünülmüş
olabilir ancak nokta atışı yapmak istediğiniz durumlarda size engel
oluyor.
Jericho Ekibi Alpha ve Omega olarak
ikiye bölünmüş, buna binaen bazı görevlerde ekip ayrılıyor. Gruplara
ayrı işler yaptırmak için 6-7 tuşlarını kullanıyoruz. Bir bölgede
kalmaları için 5 (bekle komutu), takip etmeleri ya da saldırmaları için
4. Tehlikeli bölümlerde grubun bir kısmıyla aktif işler yapıp diğerini
güvencede bırakmanız bölümün devamlılığı için hayati olabilir çünkü
oyunda f5 ‘quicksave’ yok bunun yerine ‘Checkpoint’ sistemiyle
ilerliyoruz. Oyuna zamanlama ve refleksinizi sınarcasına bazı kısımlar
koyulmuş örneğin bir yer çöküyor ve siz son anda tutunuyorsunuz,
ekranda hemen beliren yön tuşlarına basarak oradan çıkmanız mümkün
oluyor. Bu güzel bir özellik ancak bazı yerlerde sinir bozucu
olabiliyor – Church’la kuyudan inişimiz –
Oyunun grafikleri iyi olmakla birlikte makyajın fazla kaçırıldığını
düşünüyorum; fazla canlı ve parlak. Karakterler oldukça iyi yapılmış
ancak yaratıklara bizden daha fazla önem verildiğini söyleyebiliriz,
bana Clive Barker’in işin içinde olduğunu inandırabilecek iki şeyden
biridir ki diğeri de mükemmel senaryoydu. Oyunda 4 ana dönemde
–zamanda- yolculuk yapıyoruz ve mekanları tarihe göre
değerlendirdiğimizde oldukça çekici ve iyi tasarlandığını görüyoruz.
Örneğin Roma valisi sapık Vicus’un yerinde mükemmel mimari gözümüze
çarpıyor. II. Dünya savaşı döneminde bastığımız toprağın katmanlarında
insan iskeletleri görülürken, Crusaders bölümünde tamamen kana bulanmış
zeminde yürüyoruz.
Bölümler
Al-Khali, Jericho – Eski bir Ortadoğu şehrinin kalıntıları arasında.
Dünya Savaşı II, 1942 – Etrafı yok eden şeytani alman güçlerinin lideri Litchammer’i izleyiş.
Romalılar,38 : Despot Caligula’nın imparatorluğu
zamanında Al Khali sapık,obez ve yamyam vali Cassus Vicus’un etki
alanıydı, Jericho valinin peşinde.
Sümerler, 3000: Jericho ekibinin en zorlu sınavı.
iblislerinin taştan heykel ordusu ile savaşıp iblislerin azametli
yüzleri ile çevrelenmiş muazzam derinlikte bir uçurum olan firstbornun
mekanına gidiş.
Clive Barker ve beklentiler
Oyuncuların bir çoğunun tadını damağında bırakan korku atmosferini iliklerimize kadar işlemiş Undying adlı oyunun yaratıcısı Clive Barker’i
bazıları Hellraiser filmiyle de bilirler, o korku öğesi ile epik
fantezinin doruklarına ulaşmıştır. Undying 2 beklentileri ve Demonic
hüsranının ardından Jericho, Undying fanları
için adeta umut ışığı olmuştu. Ancak bu beklentilere ne kadar karşılık
verdi o da tartışma konusu tabii. Bir grupla ilerlenen oyunda korku
öğelerinden daha çok aksiyonun ön plana çıktığı kanaatindeyim. Bazen
yerin altından aniden beliren yaratıklar anlık tepki vermenize neden
olabilir ancak bunun ötesinden bahsediyorum: korku atmosferi, bizi
sürekli ip üstünde gerilimde tutacak bir atmosfer. Maalesef Jericho’da
bunu görmek çok zor, bazı kısımlarda müziğin de etkisiyle buna
ulaşılmaya çalışılmış ancak bir ekip bilinci olduğundan ve bir
karakterin kaybedilmesinin ardından diğerine geçilebileceğinin
bilinmesi nedeniyle arzu edilene ulaşılamamış. Bunun dışında bir
aksiyon oyunu için başarılı ve oynanabilir buldum.
Clive Barker’s Jericho İncelemesi
Yazar: cthrag Kategori: Oyun Etiket: Al Khali, Arnoldleech, Bilgisayar Oyunu, Clive Barker, Codemasters, Demonic, EA, FirstBorn, FPS, Horror Game, Jericho, LitchHammer, Oyun Tanıtımları, PC Game, Undying
Cumartesi
Ara 20, 2008
Jericho, Tevrat’a göre dünyanın ilk (en eski)
yerleşim merkezidir, Kudüs’e oldukça yakın olan bu şehrin en efsanevi
özelliği devasa ve art arda 7 kat olarak sıralanmış surlarıdır. Yani
dairesel bir biçimde giderek merkeze doğru küçülen 7 sur. Bu surları
kısmen Crusades adlı ana bölümde göreceğiz. Ayrıca şehrin bulunduğu
bölgenin rakımı -300 civarındadır. Eski Ahit’te Yahudiler kenti
kuşatırlar ve askerlerin yanında din adamlarının ayinleri ve kutsal
sandıkla (10 emir, ahit sandığı) 7 gün boyunca kentin
surlarını 7 kez dolaşırlar. Sonunda Yahudiler surları lanetleyip
yıkarlar ve şehri ele geçirirler. Böylece vaadedilmiş toprakların bir
kısmının sahibi olurlar.
google_protectAndRun("ads_core.google_render_ad", google_handleError, google_render_ad);
Oyunun senaryosu dini ve efsanevi bir kökene sahip; Tanrı’nın yarattığı ilk varlık olan (ilk hata) Firstborn (ilkdoğan)
ona bahşedilen güçlerin de etkisiyle zaman içinde efendisinden
yaratıcısından uzaklaşmaya başladı. Firstborn kadın ya da erkek
değildi. Ne karanlıktı ne de aydınlık, ne güzeldi ne de iğrenç. Tanrı
yarattığı bu şey için bir süre kaygılandı ve onu Al-Khali çölündeki
cehennem zindanlarına kapattı. Sonsuza dek terk edilmişlik içinde
unutulmaya … Tanrı yeniden başladı yaratmaya, insanoğlunu yarattı. Ona
cinsiyet, akıl, his ve ruhu verdi. Bunu gören Firstborn’un
içini öfke ve nefret bir alev gibi sardı. Jericho’nun altında 7 plan
yaptı zindanların soğuk gölgesinden kurtulmak için. Dünyanın kendinden
esirgenen her bir parçasını geri alıyordu, zindanına göndermek için.
Zamanın kırıntıları ve boş tabakalar işte bu alanın üstünde şekillendi,
dünyaya bağlandı Jericho şehrinde. Bu tabakalar duvarlarıyla tarihin
parçalarını yakaladı, Sümerliler’den yeni dünya medeniyetlerine.
Fatihler ve uygarlıklar hep şehrin peşindeydiler lakin zamanla unutuldu
ve zamanın kumlarıyla yandı.
Oyundaki ekip liderimiz başlangıçta bir kabus görür. Kabusunda Al-khali çölünde
siyah, cinsiyetsiz ve beyaz gözlü bir çocuk suretine bürünmüş Firstborn
ile yürümektedir. Çocuk ileride cereyan eden kum fırtınasını göstererek
kendisine yardım etmesini ister. Tam bu anda Ross kabusundan uyanır ve
telefon çalar, bahsi geçen bölgeden ilginç bazı sinyaller alınmıştır.
Bunu incelemek üzere süper donanımlı ve -paranormal- normal ötesi
güçlere sahip olarak yetiştirilmiş Jericho (The
Department of Occult Warfare) ekibi bölgeye yollanır. Oyun içinde bir
İngiliz komando birliği bize bu hapsedilişten bahsediyor: Kabın içinde
başka bir kap ve daha başka bir kap, giderek daralan bir çember ve
merkezdeki kötülük…
Jericho Ekibi
Kaptan Devin Ross
Jericho ekibinin lideri Ross, bütün doğa üste ve ruhsal olaya karşı
şüpheci yaklaşır. Oyunun ilk bölümlerinde kontrol ettiğimiz Ross’a,
Arnold Leech tarafından bir tuzak kurulur (daha doğrusu keklik gibi
avlanır) ve öldürülür. Ekip üyeleri ölümünün şokunu henüz üzerlerinden
atamamışken Delgado’nun içinden konuşur ve onu şeytani bir ruh
sanırlar. Ross’un bedeni gitmiştir ancak ruhu takım arkadaşlarının
içindedir. Bundan böyle oyun içi liderliğimizi bu ruh ile dilediğimiz
takım arkadaşımızın içine girerek sürdüreceğiz ancak ilk zamanlarda
ekip için kabul edilmesi zor olmuştur.
Kaptan Xavier Jones
Telekinesis ve telepati gibi paranormal beceriler gösteren Jones
aslında 2. lider olmasına rağmen pek sessizdir ve geçmişi hakkında pek
bilgimiz yoktur. XM26 yarı-otomatiği ile bir HKG36C saldırı tüfeği
taşır. Özel güçlerinden telekinesis özellikle bir ruh ile iletişim
kurmak ve açılması gereken bir kapıyı açmak gibi durumlarda kullanılır.
Onun dışında oyun içerisinde pek farklılık yarattığını düşünmüyorum.
Abigail Black
Ekibin keskin nişancısı ve oyun boyunca en çok işimize yarayacak
karakterlerden biridir Black. Keskin nişancı tüfeğine yapılmış bir
eklentiyle büyük tahribata yol açabilecek bir bomba atar. İsabet
ettiğinde en büyük yaratıkları bile tek atışta yok edebilir. 2 temel
güce sahiptir. Birincisi nesne yığınlarını geriye savurmak, ikincisi
ise hayalet mermidir. Hayalet mermi oyunda hayat kurtarıcı
özelliklerden biridir. Atış yapıldığı andan itibaren merminin bakış
açısından yönlendirebiliriz ve 3 düşmana kadar etki gücüne sahiptir.
Ekibin açık sözlü üyesi Delgado genellikle onun cinsel tercihi
(lezbiyen) konusunda espriler yapar – Ross ile Black’in içine
girdiğimizde sen nasıl lezbiyensin böyle demişti –
Çavuş Frank Delgado
Açık sözlü ve çabuk alev alan Delgado tam bir yokedicidir. 7.62-mmlik
bir mini-gun ve bir .50-calibre yarı-otomatik özel tabancaya sahip.
Özel güçleri arasında sağ koluna hapsedilmiş ejderha başı şeklinde bir
alev ruhu vardır, bununda düşmanın canını büyük ölçüde emebilir, ikinci
özelliği ise ateşten korunabilmesidir. Ancak oyunun sadece bir kısmında
işimize yaradığından etrafa hasar verme ve ağır makineli sevenler için
oynanılması hoş bir karakterdir. Oyun zamanında Church ile flört
ediyor. Rawlings’le yapılacaklar konusunda hep bir çatışma
içerisindedir.
Çavuş Wilhelmina ‘Billie’ Church
Church, Jericho ekibi için en fazla önem taşıyan üyedir ve bir kan
büyücüsüdür. Ninjitsu’da yetenekli ve bir suikastçi kadar atletiktir.
Otomatik bir tabanca ile efsanevi bir katana (kenjuu) taşır, büyülerini
ise nodachi bıçağıyla elini kesip kanı yere fırlatarak yapar.
Oluşturduğu kan topu etkilediği alandaki yaratıkları etkisiz hale
getirirken alev topu alandaki tüm yaratıkları yakar. Özellikle kan
topuyla yaratıklar etkisiz hale geldiğinde tek katana darbesiyle
öldürülebilirler bu nedenle Church zor çatışmalarda kilit isimdir.
Onbaşı Simone Cole
Cole ekibin teknik tarafıyla ilgilenir bir programcı ve
numerolojisttir.(sayılar bağlamında geleceği açıklama sanatı) Son
derece karmaşık matematiksel problemlerin çözümünde iyi olduğundan
yüksek bir beyin gücü ve işlem kapasitesine sahiptir bu nedenle de
ruhsal güçlere sahip değildir. Olağanüstü akıl ve dehası ile zaman ve
mekanın ötesine geçebilir bir bakıma zamanı yavaşlatabilir. XM8 ve
parça tesirli bomba kullanır. Diyaloglarda her zaman resmidir ve
tekno-gevezedir. (uzun ve bilimsel açıklamalar) Cole oyunun çocuk mezar
ve ruhları kısmında ilk defa kontrolü kaybeder ve kendi ruhunu bir
bunalımın içine sürükler.
Peder Paul Rawlings
Peder Rawlings ekibin en bilgili üyesi ve şifacısıdır. Ayrıca Irak
ve Vietnam’da görev yapmış tecrübeli bir savaşçıdır. Yaralıları uzaktan
iyileştirme, yaratıkları lanetleme ve şeytan çıkarma gibi yetenekleri
vardır.
Ekipteki üyeler sahip oldukları karaktere göre tavırlar ortaya
koymaktadır. Mesela Church ile Delgado’nun flört ettiğini söyledik.
Church yaralandığında kontrolü kaybedip panik yapan Delgado’dur bu
nedenle ekip arasındaki ilişkilerin iyi yansıtıldığı görüşündeyim.
Lider Ross’un ölümünün ardından ekip üyelerini
kontrol edebilme özelliği gayet güzel olmuş -aksi taktirde Ross’la
oyunu bitirmek zor olacaktı-. Yere ve duruma göre nişan işaretçisini
herhangi bir üyeye tutup ‘Space’e basmanız onu kontrole geçiş için
yeterli. Yani çatışma sırasında ‘Space’e basılı tutup iki saat kime
geçsem diye aramanıza gerek yok. Her karakter farklı ekipmana ve güce
sahip olduğundan duruma göre istediğinizi seçebilmeniz özgürlüğe açılan
kapı olmuş oyun için, ancak tek bir karakterle bile bitirilebilecek bir
oyun Jericho. Oyunda aslında en büyük sorununuz zor
devrilen yaratıklar ve ekibinizin sağlık durumu. Normalde Rawlings
yaralılarla ilgileniyor ancak onun biçare kaldığı anlarda da sizin
yardım etmeniz gerekiyor bu ise çatışmanın izini kaybetmenize neden
oluyor. Church ve Black’in maharetleri yetersiz kaldığında ise Cole ile
zamanı yavaşlatmak esaslı çatışmalar için oldukça etkili. Çatışmalarda
genellikle düşmanda yapay zekanın kırıntısına bile rastlamak mümkün
olmuyor. Sağ sol yaparak üstümüze koşan veya sütunların arkasına
saklanan yaratıklar var ancak onlar da keklik gibi avlanabiliyor. Ekip
arkadaşlarımızın yapay zekasını daha iyi gördüm bir birbirlerine yarım
edip, düşmana karşı etkili konumlanıyorlar. Bu konuda tek sorun onlara
bahşedilmiş özel güçlerini çok az kullanmaları, genellikle silahlarıyla
ateş etme yolunu seçiyorlar. Ehh tabii kontrolü ele aldığımızda özel
güçleri sonuna kadar kullanacak olan biziz =)
Silah kullanımında hızlı hareket eden yaratıklar için otomatik nişan
özelliği oluşturulmuş Şöyle ki yaratığa bir kez isabetli atış
yaptığınızda devamı onu takip ediyor. Bu bir kolaylık olarak düşünülmüş
olabilir ancak nokta atışı yapmak istediğiniz durumlarda size engel
oluyor.
Jericho Ekibi Alpha ve Omega olarak
ikiye bölünmüş, buna binaen bazı görevlerde ekip ayrılıyor. Gruplara
ayrı işler yaptırmak için 6-7 tuşlarını kullanıyoruz. Bir bölgede
kalmaları için 5 (bekle komutu), takip etmeleri ya da saldırmaları için
4. Tehlikeli bölümlerde grubun bir kısmıyla aktif işler yapıp diğerini
güvencede bırakmanız bölümün devamlılığı için hayati olabilir çünkü
oyunda f5 ‘quicksave’ yok bunun yerine ‘Checkpoint’ sistemiyle
ilerliyoruz. Oyuna zamanlama ve refleksinizi sınarcasına bazı kısımlar
koyulmuş örneğin bir yer çöküyor ve siz son anda tutunuyorsunuz,
ekranda hemen beliren yön tuşlarına basarak oradan çıkmanız mümkün
oluyor. Bu güzel bir özellik ancak bazı yerlerde sinir bozucu
olabiliyor – Church’la kuyudan inişimiz –
Oyunun grafikleri iyi olmakla birlikte makyajın fazla kaçırıldığını
düşünüyorum; fazla canlı ve parlak. Karakterler oldukça iyi yapılmış
ancak yaratıklara bizden daha fazla önem verildiğini söyleyebiliriz,
bana Clive Barker’in işin içinde olduğunu inandırabilecek iki şeyden
biridir ki diğeri de mükemmel senaryoydu. Oyunda 4 ana dönemde
–zamanda- yolculuk yapıyoruz ve mekanları tarihe göre
değerlendirdiğimizde oldukça çekici ve iyi tasarlandığını görüyoruz.
Örneğin Roma valisi sapık Vicus’un yerinde mükemmel mimari gözümüze
çarpıyor. II. Dünya savaşı döneminde bastığımız toprağın katmanlarında
insan iskeletleri görülürken, Crusaders bölümünde tamamen kana bulanmış
zeminde yürüyoruz.
Bölümler
Al-Khali, Jericho – Eski bir Ortadoğu şehrinin kalıntıları arasında.
Dünya Savaşı II, 1942 – Etrafı yok eden şeytani alman güçlerinin lideri Litchammer’i izleyiş.
Romalılar,38 : Despot Caligula’nın imparatorluğu
zamanında Al Khali sapık,obez ve yamyam vali Cassus Vicus’un etki
alanıydı, Jericho valinin peşinde.
Sümerler, 3000: Jericho ekibinin en zorlu sınavı.
iblislerinin taştan heykel ordusu ile savaşıp iblislerin azametli
yüzleri ile çevrelenmiş muazzam derinlikte bir uçurum olan firstbornun
mekanına gidiş.
Clive Barker ve beklentiler
Oyuncuların bir çoğunun tadını damağında bırakan korku atmosferini iliklerimize kadar işlemiş Undying adlı oyunun yaratıcısı Clive Barker’i
bazıları Hellraiser filmiyle de bilirler, o korku öğesi ile epik
fantezinin doruklarına ulaşmıştır. Undying 2 beklentileri ve Demonic
hüsranının ardından Jericho, Undying fanları
için adeta umut ışığı olmuştu. Ancak bu beklentilere ne kadar karşılık
verdi o da tartışma konusu tabii. Bir grupla ilerlenen oyunda korku
öğelerinden daha çok aksiyonun ön plana çıktığı kanaatindeyim. Bazen
yerin altından aniden beliren yaratıklar anlık tepki vermenize neden
olabilir ancak bunun ötesinden bahsediyorum: korku atmosferi, bizi
sürekli ip üstünde gerilimde tutacak bir atmosfer. Maalesef Jericho’da
bunu görmek çok zor, bazı kısımlarda müziğin de etkisiyle buna
ulaşılmaya çalışılmış ancak bir ekip bilinci olduğundan ve bir
karakterin kaybedilmesinin ardından diğerine geçilebileceğinin
bilinmesi nedeniyle arzu edilene ulaşılamamış. Bunun dışında bir
aksiyon oyunu için başarılı ve oynanabilir buldum.