İnsanoğlu, yeryüzünde geçirdiği zaman süresince sürekli evrim geçirip kendini geliştirmiştir. İster büyük olsun, ister küçük olsun, bu gelişmeler bizim için çok büyük bir önem taşımaktadır. Çağlar atlanır, imparatorluklar yıkılır, sömürgecilik yapılır... Ama nükleer füze de icat etse, tekerleği de geliştirse yine insan aynı insandır!
Rise of Nations da insanoğlunun çağlar boyunca gelişmesini ve büyümesini taban alan bir oyun. Her ne kadar karanlık çağı kapsamasa da, insanlığın "hatırlanan" tarihte ne yaptığını oynamamıza imkan veren bir oyun.
Abi Gel Çağ Atlayalım
Rise of Nations, şu ana kadar oynadığımız stratejilerden kesinlikle farklı bir oyun. Diğer stratejilerden farklı bir şekilde kaynak topluyor, farklı bir şekilde üs kurup haritayı geziyorsunuz.
İlk başta ırklardan bahsedelim. Artık ırkınıza ve düşmanın ırkına göre oyun tarzınızı belirlemeniz gerekiyor. Mesela, hücumda güçlü olan bir ırkı seçip sürekli defans yapmayı beklerseniz zorlanırsınız. Ya da ırkınızın diğer ırklara göre daha güçlü olduğu çağda saldırmanız size büyük bir avantaj sağlayacaktır. Veya bütün Wonder'ları (özel binalar, mesela Özgürlük Heykeli, Piramitler, Eyfel Kulesi, vs.) normalden bir çağ önce yapabilen Mısırlılar'ı seçip bu Wonder'ları avantajınıza kullanabilirseniz herkezi ezebilirsiniz. Bu örnekler oyunun içinde daha çok var ama hepsini sayacak değilim (aklıma gelmedi).
Wonder demiştim. Bu Wonder'lar size sürekli birim üretebildikleri gibi (Terra Cota Army) bütün kara ve hava birliklerinizi upgrade de edebiliyor (Özgürlük Heykeli), ya da bütün upgrade'lerin anında olmasını sağlayabiliyorlar (Super Collider). Ayrıca bu Wonder'lar şehrinize harika bir görüntü katıyor, özellikle bir platformun üstünde onlarca çamurdan asker heykeli olan Terra Cota Army, teknoloji olayını aştığınızı simgeleyen Super Collider ve şehrin en tepesine yükselen Özgürlük Heykeli harika gözüküyor. Güzel durduğu için iki örnekte de onları verdim zaten.
Artık Town Center'lar da yok. Onun yerine şehirler kurup o şehrin sınırları içine binalar yapıyorsunuz. Her şehrin ırkınıza göre bir ismi otomatikman oluyor (Türk iseniz Ankara veya İstanbul mesela). Bu ismi istediğiniz gibi değiştirebilirsiniz. Şehirlerin maksimum çiftlik kapasitesi var. Ayrıca her şehre sadece bir Wonder yapılabiliyor (Mısırlılar iki tane yapabiliyor). Ayrıca yaptığınız Market'lerden ürettiğiniz Caravan'lar şehirleriniz arasında gezip para topluyor. Eğer müttefikleriniz varsa Caravanlarınızın müttefiğinizin şehri ile sizin şehriniz arasında dolaşabilmesini de sağlayabiliyorsunuz.
Oyunda duvar öremiyorsunuz. Ancak şehir sınırlarınız zaten duvar! Eğer bir düşman birliği (scout hariç) sizin topraklarınıza girerse, sürekli hasar görüyor, oldukça mantıklı ve gerçekçi bir savunma yolu bu. Bu hasar alma sisteminin ismi Attrition. Bazı araştırmalar ile bu Attrition'un etkisini artırabiliyorsunuz. Ancak düşman birliklerinin yanında birkaç Supply Wagon da getirirse, bu Supply Wagonlar belli bir alan içindeki askerleri Attrition'dan koruyor, daha doğrusu etkisini azaltıyor. Attrition, müttefiklerinizin sınırları içinde işlemiyor. Bu arada Attrition'u geliştirmek için yapmanız gereken araştırmanın bir seviyesinde ismi Nationalism ve sembolü de selam veren Ruslar. Küçük ama hoş bir ayrıntı. Gerçi milliyetçilik nasıl "araştırılabilir", o ayrı konu.
Rise of Nations da insanoğlunun çağlar boyunca gelişmesini ve büyümesini taban alan bir oyun. Her ne kadar karanlık çağı kapsamasa da, insanlığın "hatırlanan" tarihte ne yaptığını oynamamıza imkan veren bir oyun.
Abi Gel Çağ Atlayalım
Rise of Nations, şu ana kadar oynadığımız stratejilerden kesinlikle farklı bir oyun. Diğer stratejilerden farklı bir şekilde kaynak topluyor, farklı bir şekilde üs kurup haritayı geziyorsunuz.
İlk başta ırklardan bahsedelim. Artık ırkınıza ve düşmanın ırkına göre oyun tarzınızı belirlemeniz gerekiyor. Mesela, hücumda güçlü olan bir ırkı seçip sürekli defans yapmayı beklerseniz zorlanırsınız. Ya da ırkınızın diğer ırklara göre daha güçlü olduğu çağda saldırmanız size büyük bir avantaj sağlayacaktır. Veya bütün Wonder'ları (özel binalar, mesela Özgürlük Heykeli, Piramitler, Eyfel Kulesi, vs.) normalden bir çağ önce yapabilen Mısırlılar'ı seçip bu Wonder'ları avantajınıza kullanabilirseniz herkezi ezebilirsiniz. Bu örnekler oyunun içinde daha çok var ama hepsini sayacak değilim (aklıma gelmedi).
Wonder demiştim. Bu Wonder'lar size sürekli birim üretebildikleri gibi (Terra Cota Army) bütün kara ve hava birliklerinizi upgrade de edebiliyor (Özgürlük Heykeli), ya da bütün upgrade'lerin anında olmasını sağlayabiliyorlar (Super Collider). Ayrıca bu Wonder'lar şehrinize harika bir görüntü katıyor, özellikle bir platformun üstünde onlarca çamurdan asker heykeli olan Terra Cota Army, teknoloji olayını aştığınızı simgeleyen Super Collider ve şehrin en tepesine yükselen Özgürlük Heykeli harika gözüküyor. Güzel durduğu için iki örnekte de onları verdim zaten.
Artık Town Center'lar da yok. Onun yerine şehirler kurup o şehrin sınırları içine binalar yapıyorsunuz. Her şehrin ırkınıza göre bir ismi otomatikman oluyor (Türk iseniz Ankara veya İstanbul mesela). Bu ismi istediğiniz gibi değiştirebilirsiniz. Şehirlerin maksimum çiftlik kapasitesi var. Ayrıca her şehre sadece bir Wonder yapılabiliyor (Mısırlılar iki tane yapabiliyor). Ayrıca yaptığınız Market'lerden ürettiğiniz Caravan'lar şehirleriniz arasında gezip para topluyor. Eğer müttefikleriniz varsa Caravanlarınızın müttefiğinizin şehri ile sizin şehriniz arasında dolaşabilmesini de sağlayabiliyorsunuz.
Oyunda duvar öremiyorsunuz. Ancak şehir sınırlarınız zaten duvar! Eğer bir düşman birliği (scout hariç) sizin topraklarınıza girerse, sürekli hasar görüyor, oldukça mantıklı ve gerçekçi bir savunma yolu bu. Bu hasar alma sisteminin ismi Attrition. Bazı araştırmalar ile bu Attrition'un etkisini artırabiliyorsunuz. Ancak düşman birliklerinin yanında birkaç Supply Wagon da getirirse, bu Supply Wagonlar belli bir alan içindeki askerleri Attrition'dan koruyor, daha doğrusu etkisini azaltıyor. Attrition, müttefiklerinizin sınırları içinde işlemiyor. Bu arada Attrition'u geliştirmek için yapmanız gereken araştırmanın bir seviyesinde ismi Nationalism ve sembolü de selam veren Ruslar. Küçük ama hoş bir ayrıntı. Gerçi milliyetçilik nasıl "araştırılabilir", o ayrı konu.