Rol
yapma oyunları arasında konu olarak en çok özlemini çektiğimiz aynı
zamanda fark edilmemiş cevherlerden sayabileceğimiz uzak doğu
mitolojisini işleyen adam gibi bir yapım piyasaya çıkmayalı çok uzun
zaman olmuştu. O yüzden şuan incelemesini yapmakta bulunduğum güzide
oyunun raflarda yerini almak için seçtiği tarihin çok iyi tutturulmuş
olduğunu belirtebilirim. Rol yapmaya kısman aç olduğumuz günlerde ilaç
gibi gelecektir Jade Empire. 2 sene evvel Xboxı sallayan oyunumuz
konusunda hiç şüpheniz olmasın. Arkasına BioWare gibi bir firmayı
aldıktan sonra PC platformunu da gümbür gümbür inlettiği kabak gibi ortada.
Ayrıca
oyunda Kotor'dan hatıra kalan veya Kotor'u andıran bir takım
ayrıntıların olması benim için oyuna karşı ayrıca bir sempati duymamı
sağladı. Açık konuşmak istiyorum oyunu
ilk Xbox'ta gördüğümde resmen içim gitmişti. Xbox'ım olmadığı için
"port" edilmesini istediğim oyunların başında da Jade Empire geliyordu.
Yıllar sonra JE'ın (kısaltılmış) PC versiyonu için tuşlara basıyor
olmak inanın gerçekten çok hoş bir şey. Jade Empire 6 GB'lık kısacık
bir macera olmasına rağmen zevk almayı bilenler için unutulmaz bir Role
Playing deneyimi sunacağını rahatlıkla söyleyebilirim.
Uzak Doğu Atmosferi, Teknikler, Kaplan, Ejederha
Jade
Empire'ın gerçekten takdire şayan bir senaryo yapısı var. İlk başlarda
biraz yavaş başlasa da quest'leri tamamladıkça dallanıp budaklanıyor. Oyun
boyunca bizi durmadan uğraştıran quest'lerimizin genel anlamda fena
olmadığını söyleyebilirim. Fena değil diyorum çünkü ana görevlerin
bazıları dahil oyun boyunca temelinde düşmanları halledip, milleti
kurtarmaktan ibaret olan görevlerle haşır neşir oluyoruz. Yalnız oyunun
geneli böyle değil tabi. Bazı questler gerçekten çok hoşuma gitti.
Özellikle ana senaryo görevlerinin hayli kaliteli olduğunu
belirtebilirim. Geriye kalanlarda zaten büyün rol yapma oyunlarında
aynı olan experiance şarkısı şeklinde akıp gidiyor.
Yine her zamanki gibi tecrübe puanları için oradan oraya koşturuyoruz.
Ha
unutmadan etrafta bulunan şişe, çanak, çömlek, gibi şeyleri
kurcalamanızı öneririm. Getirisi çok az olsa da expreiance puanı
kazandırıyorlar. Ne de olsa beleş sirke baldan tatlıdır değil mi? Oyuna
kendini hocalarına kanıtlamaya çalışan bir öğrenci olarak başlıyoruz.
Daha sonra hikaye katlanıyor ve aslında basit bir öğrenci olmadığımızı
öğreniyoruz. Yani klasik seçilmiş kişi klişesi. Konu olarak biraz öyle
ama senaryonun dramatik işleniş biçimi ve diğer quest'ler bu klişenin
önüne geçebiliyorlar. O yüzden oyunun senaryosundan gayet memnun
kaldığımı içtenlikle söyleyebilirim.
Tıpkı Bir Masalın İçinde Sürüklenmek Gibi
2005
yılında Xbox'u darma duman eden Jade Empire grafik motorunun PC
platformunda da başarısını yinelediğini görüyoruz. Her ne kadar
piyasada daha
yapma oyunları arasında konu olarak en çok özlemini çektiğimiz aynı
zamanda fark edilmemiş cevherlerden sayabileceğimiz uzak doğu
mitolojisini işleyen adam gibi bir yapım piyasaya çıkmayalı çok uzun
zaman olmuştu. O yüzden şuan incelemesini yapmakta bulunduğum güzide
oyunun raflarda yerini almak için seçtiği tarihin çok iyi tutturulmuş
olduğunu belirtebilirim. Rol yapmaya kısman aç olduğumuz günlerde ilaç
gibi gelecektir Jade Empire. 2 sene evvel Xboxı sallayan oyunumuz
konusunda hiç şüpheniz olmasın. Arkasına BioWare gibi bir firmayı
aldıktan sonra PC platformunu da gümbür gümbür inlettiği kabak gibi ortada.
Ayrıca
oyunda Kotor'dan hatıra kalan veya Kotor'u andıran bir takım
ayrıntıların olması benim için oyuna karşı ayrıca bir sempati duymamı
sağladı. Açık konuşmak istiyorum oyunu
ilk Xbox'ta gördüğümde resmen içim gitmişti. Xbox'ım olmadığı için
"port" edilmesini istediğim oyunların başında da Jade Empire geliyordu.
Yıllar sonra JE'ın (kısaltılmış) PC versiyonu için tuşlara basıyor
olmak inanın gerçekten çok hoş bir şey. Jade Empire 6 GB'lık kısacık
bir macera olmasına rağmen zevk almayı bilenler için unutulmaz bir Role
Playing deneyimi sunacağını rahatlıkla söyleyebilirim.
Uzak Doğu Atmosferi, Teknikler, Kaplan, Ejederha
Jade
Empire'ın gerçekten takdire şayan bir senaryo yapısı var. İlk başlarda
biraz yavaş başlasa da quest'leri tamamladıkça dallanıp budaklanıyor. Oyun
boyunca bizi durmadan uğraştıran quest'lerimizin genel anlamda fena
olmadığını söyleyebilirim. Fena değil diyorum çünkü ana görevlerin
bazıları dahil oyun boyunca temelinde düşmanları halledip, milleti
kurtarmaktan ibaret olan görevlerle haşır neşir oluyoruz. Yalnız oyunun
geneli böyle değil tabi. Bazı questler gerçekten çok hoşuma gitti.
Özellikle ana senaryo görevlerinin hayli kaliteli olduğunu
belirtebilirim. Geriye kalanlarda zaten büyün rol yapma oyunlarında
aynı olan experiance şarkısı şeklinde akıp gidiyor.
Yine her zamanki gibi tecrübe puanları için oradan oraya koşturuyoruz.
Ha
unutmadan etrafta bulunan şişe, çanak, çömlek, gibi şeyleri
kurcalamanızı öneririm. Getirisi çok az olsa da expreiance puanı
kazandırıyorlar. Ne de olsa beleş sirke baldan tatlıdır değil mi? Oyuna
kendini hocalarına kanıtlamaya çalışan bir öğrenci olarak başlıyoruz.
Daha sonra hikaye katlanıyor ve aslında basit bir öğrenci olmadığımızı
öğreniyoruz. Yani klasik seçilmiş kişi klişesi. Konu olarak biraz öyle
ama senaryonun dramatik işleniş biçimi ve diğer quest'ler bu klişenin
önüne geçebiliyorlar. O yüzden oyunun senaryosundan gayet memnun
kaldığımı içtenlikle söyleyebilirim.
Tıpkı Bir Masalın İçinde Sürüklenmek Gibi
2005
yılında Xbox'u darma duman eden Jade Empire grafik motorunun PC
platformunda da başarısını yinelediğini görüyoruz. Her ne kadar
piyasada daha
genç motorlar olsa da JE o büyülü havasından bir şey kaybetmemiş. Oyuna başladığımız andan itibaren Jade Empire'ın etkisine girmiş oluyorsunuz. BioWare grafik konusunda diğer firmalar gibi oyunu konsoldan PCye uyarlarken klasik eksilerden uzak durarak farkını yine belli etmiş. Daha evvel Xbox versiyonunu oynayanların PC versiyonuna da bir göz atmalarını öneririm. Çünkü "special edition" etiketi oynayışın yanında teknik alt yapıya da etkilemiş. Oyunun grafik motoru PC'ye direk entegre edilmemiş. Bunun yerine modellemeler ve efekt kısmı derlenip toparlanarak eklemeler yapılmış. Dışarıdan bakınca ilk versiyonla arasında pek bir fark görünmüyor ama zamanla motordaki gelişmeleri fark edebiliyorsunuz. Yalnız ne kadar modifiye edilirse edilsin motorun yaşlanmaya başladığı bariz bir biçimde ortada. Tabi bazı şeyler göz ardı edilirse oyunun sonuna kadar grafiklerden şikayetiniz olmayacağını temin edebilirim. Zaten şikayet edilecek çok fazla bir şeyde yok aslında. Siz bana bakmayın. Aslında oyun şuan piyasada bulunan birçok oyundan çok daha derli toplu bir oynayış sunuyor. Ne demek istediğimi biraz ayrıntıya inince anlayacaksınız. Tabi lafı çok fazla uzatmayacağım merak etmeyin, daha anlatacak çok şey var. Önce karakter modellemelerinden başlarsak son dönem dokulardan ve yansımalardan yoksun olmalarına rağmen gayet başarılı olduklarını görüyoruz. En azından ufak tefek değişikliklerle birbirlerinden ayrılmaları engine'e artı kazandırmış. Ayrıca oyunun masalsı atmosferine uygun olarak çok renkli ve bir o kadar da cafcaflı tasarlanmaları sayesinde küçük çaplı animasyon kusurlarını bile fark etmiyorsunuz. Modellemeler dışında geriye kalan objeler ve çevre tasarımları maalesef göstermelik olarak kalmışlar. Gayet büyülü görünmelerine rağmen etkileşime girebildiğimiz nesnelerin sayısı çok az. Ayrıca belirli sınırların dışına çıkılamaması o kadar da özgür bir oynayışa sahip olmadığımızı gösteriyor. Bunun dışındaki <table bgcolor="#ffffff" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="501"><tr valign="top"><td width="471" height="600">su animasyonları, patlama, (ki çok fazla yok denilebilir) yansıma, ve gölge gibi görüntü ayrıntıları göze batmasa da standardın biraz altındalar. Grafikleri ilk gördüğümde (ki eminim sizde öyle düşünmüşsünüzdür) motorun halen daha Xbox'ın etkisinden kurtulamadığını düşündüm. Firma PC için grafikleri elden geçirdiğini belirtse de bu yenilikler çok ufak çaplı olmuş. Ancak bunu dezavantajdan çok avantaj olduğunu düşünebilirsiniz. Özellikle düşük veya orta halli sistemlere sahip kullanıcılarında Jade Empire'dan mahrum kalmaması elbetteki önemli bir şey. Bu haliyle oyunu sistem dostu ilan edebiliriz. Bütün her şeye rağmen oyunun grafikleri gerçekten çok şık görünüyor. O yüzden bazı kadı kızı kusurlarını göz ardı edip grafiklere geçer not veriyorum. Teknik alt yapının başarılı kısımlarından biri yine animasyonlar. Karakterlerimizin sahip olduğu envai çeşit dövüş tekniği ve diğer ufak tefek hareketler gerçekten çok başarılı tasarlanmış. Firmanın önceki RPG oyunlarının etkisinden kurtulamadığı animasyonlardan da belli oluyor. Bu tabii ki güzel bir şey. Kotor serisini çok özlediğimiz şu günlerde Jade Empire ile biraz olsun avunabiliyorsunuz. Kontrolü elime alır almaz hareketler aklıma hemen Kotor serisini getirdi. (bilhassa koşma ve yürüme animasyonları) Yalnız motorun biraz yaşlı olmasından dolayı bazı animasyonlar arasındaki geçişler çok sert olabiliyor. Eski oyunlarda sürekli karşımıza çıkan ama günümüzde beceriksiz motorlar haricinde çok seyrek şahit olduğumuz bu sorunun JE'de olmamasını dilerdim. Ayrıca etkileşime girebildiklerimiz dışındaki nesneler ve NPC'ler çok hareketsiz. Diğer meşhur rol yapma oyunlarındaki canlılığı Jade Empireda göremiyoruz. Sonra oyundaki kamera kullanımı hiç hoşuma gitmedi. Zaten çok hassas olan kontrollerin üzerine bazı kamera problemlerini eklediğimizde kendinizi iyice sınırlanmış hissediyorsunuz. Bir rol yapma oyununda yapılabilecek en büyük hatalardan biridir bu. Oyun Xboxtan direk çevrilmeseydi, PC için başlı başına bir kamera ve kontrol sistemi tasarlansaydı bu hataların hiçbirisiyle karşılaşmazdık. JE insanı çok kısa bir süre içerisinde dünyasına çekebilecek kadar yoğun bir atmosfere sahip olsa da, sırf bu yüzden oyunu oynarken hep bir şeyler eksikmiş gibi bir ruh hali içerisinde oluyorsunuz. Oyunda kullanılan ara videolar maalesef diğer görüntü özellikleri gibi sınıfı geçemiyor. Oyunun başından sonuna kadar ara videolar ve diğer sinematikler sürekli tempoyu düşürmemek için devreye giriyorlar. Bu sayede oyunun konusu ve atmosferi hiç dağılmıyor. Videolar konusundaki başlıca sorun özellikle oyunun kendi grafik motorundan "bink" edilerek hazırlanmış olan sahnelerin çok kalitesiz durması. Belki kişisel karakter seçimi mevzusundan dolayı böyle görünüyor olabilirler ama keşke çözünürlükleri yüksek olsaymış. Bu tür videoların dışında direk oyunun kendi grafik motoruyla hazırlanmış diyaloglarla bezeli sahnelerde bulunuyor. Genelde konuşmaları tamamlamak için devreye giren bu videoların diğerlerinden çok daha başarılı olduğunu söyleyebilirim. Dediğim gibi bazı animasyonlar arasındaki geçişler kaba görünse de oyunun kendi motoruyla yapılmış olan sahneler (aslında tüm video yapılandırması öyle sayılır) daha hoş görünüyor. Videolar için söylenebilecek çok fazla bir şey yok aslında. Sinematik temellere oturtulmuş bir oyun için (o kadar rol yapıyoruz değil mi) başarılı sayılabilecek bir video ve animasyon yapılandırması var JE'nin. Çözünürlük problemi konsollardan PC'ye uyarlanan diğer oyunlarda da sürekli karşımıza çıkan bir şeydi. Hatırlarsınız yakın zamanda piyasaya çıkan Resident Evil 4te de aynı durumdan muzdaripti. O yüzden JE'e insafsız davranmamak lazım.</td></tr></table> Oyunun ses alt yapısı bir harika. Özellikle müzikler ayrı bir şahane olmuş. Xbox versiyonunu oynayanlar bilirler, oyunun o zamanlarda en çok takdir edilen artılarından biriydi kullanılan parçalar. PC versiyonunda da formundan bir şey kaybetmediğini görüyoruz. Sakin anlarda ortamın havasına uygun rahatlatan melodiler dinlerken, aksiyon anlarında ve durum kötüleştiğinde daha karamsar ve hareketli parçalar bize eşlik ediyor. Melodiler atmosferi o kadar güzel tamamlıyor ki inanın oyunu sessiz oynamak zorunda kalsak bu kadar bağımlılık yapmazdı. Senaryoyu, grafikleri, atmosferi ve müzikleri bu kadar uyum içerisinde tasarladıkları için BioWare'i kutlamak lazım. Kotor serisinden sonra aynı etkiyi yaratabilecek ender rol yapma oyunlarından biri oldu JE benim için, bunu sürekli söylüyorum. Kullanılan parçalar diğer BioWare oyunlarını deneyenlere kendilerini evelerinde hissettirecektir. Müzikler için ille de bir eksi bulmamız gerekirse melodilerin akılda kalıcı olmadığını söyleyebilirim. Tabi bunun eksi olup olmadığı kişiden kişiye değişir. Oyun sırasında müziklerin farkına bile varmıyorsunuz. Buraya kadar hiçbir problem yok ama melodiler genel bir izlenim vermek yerine teker teker kendilerini övdürebilirdi. Ancak yinede müziklere tam puan veriyorum. Dediğim gibi her şeye rağmen çok kaliteli oldukları daha oyunun ilk dakikalarında belli oluyor. Yalnız başına seslerde müzikler gibi ortalamanın çok üstünde olmuş. Seslendirmeler özellikle çok kaliteli. İçeriği böylesine geniş ve bu kadar çok karakter içeren bir oyun için tek tek diyaloglar hazırlanması yapımcıların işini ne kadar profesyonel yaptığını ortaya koyuyor. Ama keşke bu kadar uğraşmışken ana karakterlere de ses ekleselermiş. Oyunda maalesef kendi karakterlerimiz konuşmuyorlar. Aslında ana karakter tiplerinin birbirine benzemesi sayesinde bayan ve erkek kahramanlar için standart bir seslendirme yapılabilirdi belki. Piyasaya çıkan hemen her rol yapma oyununda durumun böyle olması JE için avantaj kazandırabilirdi. Sonuçta BioWare gibi bir firmanın farkını belli etmesi hepimiz için iyi olurdu. Ama tabii bu öyle rahatsızlık duyulabilecek bir problem değil. Seslendirmeler için söylenebilecek başka bir sorun yok. Bunun dışında ses efektleri de gayet kaliteli kaydedilmiş. Ses yapılandırmasını bir bütün halinde düşünürsek aklıma sivrilen bir eksi gelmiyor. Gökyüzüne Hiç Bakamamak... Oyunun kontrolleri beni biraz hayal kırıklığına uğrattı ne yazık ki. Kotor serisindeki esnekliği Jade Empire'da göremedim. Serbestliğin ön planda olması gerektiği bir oyun türünde bu olmaması gereken bir sorun. Kotor'da vakti zamanında Xbox temelli bir kontrol mekanizmasına sahipken hayli esnek ve kolay bir biçimde PC'ye uyarlanması oyun için önemli bir artı kazandırmıştı. Jade Empire'ın kontrolleri de PC'ye fena entegre edilmemiş ama oyun esnasında çok hassas çalışıyorlar. Ayarlardan bu hassaslık mevzusu biraz olsun halledilebilmesine rağmen bunun rahatsız edici bir durum olduğunu kabul etmek lazım. Ayrıca oyunda ciddi bir kamera açısı karışıklığı var ki benim en çok sinir olduğum hususta bu oldu. "karışıklık" kelimesini biraz açarsak, oyunda Mouse kontrolü sayesinde olması gereken rahatlığı bir türlü yakalayamıyorsunuz. Zaten oyunun genelinde etkileşime girebildiğimiz nesneler, NPC'ler bayağı bir kısıtlı, birde görevleri ne şekilde tamamlayacağımızı belirleyememek varken bazı rahatsız kamera açılarını da buna eklediğimizde ortaya ciddi bir kargaşa çıkıyor. Ayrıca savaşlarda otomatik hedef alma konusunda sorun yaşayabilirsiniz. Bu durum yapay zekanın da bazen saçmalamasına sebep oluyor. Gamepad olayına hiç girmiyorum çünkü ondan da adam gibi randıman alamadım. Jade Empire'ın yapay zeka sistemi hakkında da pek olumlu şeyler söylenemez. Bir kere oyunun bu konuda iddialı olmadığı daha ilk dakikalardan belli oluyor. Yanımıza verilen elemanlarda ve düşmanlarda hep bir yapaylık var. Hani eski konsol oyunlarında sürekli aynı hareketleri yapan Boss'lar vardır ya, Jade Empire'da da neredeyse böyle bir etki hissediliyor. Özellikle Boss'ların embesil gibi hareket ettiklerini söyleyebilirim. Zaman zaman düşmanların birbirlerine saldırdıkları bile oluyor. Ama yan karakterler daha zekice hareket ediyorlar. Düşmanların guard alma gibi hareketlerini yapay zekanın sayesinde değil de, önceden belirlenmiş periyotlarla yaptıklarına dair bir izlenim ediniyorsunuz. Bu yüzden oyunu yapay zekasından pek memnun kalmadım. Bu haliyle JE'nin yapay zekasının uyduru kaydırı rol yapma oyunlarından hiçbir farkı yok. |